On a Poet’s Lips I Slept

But who that beauteous Boy beguil’d,
That beauteous Boy to linger here?
Alone, by night, a little child,
In place so silent and so wild—
Has he no friend, no loving mother near?
(Coleridge, „Wanderings of Cain”)

Cînd eram un țînc, noaptea-mi trăiam cele mai năstrușnice aventuri și cele mai aprige coșmaruri. Mă pierdeam prin oraș, alergam pe scări în flăcări, cădeam în gol, eram răpită, mă luptam cu monștri (acum îmi dau seama… n-am avut niciodată un prinț salvator :P), muream, vedeam fantome ori eram privită de păianjeni uriași care hălăduiau pe deasupra capului meu. În fiecare seară, din clipa-n care mă-ntindeam în pat, mă rugam să treacă nopțile mai repede. Pentru că dimineața deschideam ochii-n bătaia soarelui, mama-mi zîmbea senină, mîncam împreună ceai cu pîine prăjită și sare și toate spaimele se pierdeau în neant. Se făcea liniște. Apoi prea liniște, și-atunci așteptam cu înfrigurare să vină-ntunericul, să văd ce-mi mai aduce următoarea noapte.

Nocturnele lui Benjamin Britten, în variantă modernă, mic-burgheză :p.

***

Aseară am fost la un concert al Orchestrei NHK, sub bagheta dirijorului Roger Norrington. Beethoven și Britten. Tenor invitat: James Gilchrist.

Nocturna lui Britten, pe versuri de Shelley (On a Poet’s Lips I Slept), Tennyson (The Kraken), Coleridge (Encinctured with a twine of leaves, din “The Wanderings of Cain”), Middleton (Midnight Bell, din “Blurt, Master Constable”), Wordsworth (But that night when on my bed I lay, din “The Prelude”), Owen (“The Kind Ghosts”), Keats (“Sleep and Poetry”) și Shakespeare (Sonetul 43). Cîntată de Gilchrist, acompaniată de Nocturna lui Britten, sub bagheta lui Sir Roger Norrington, poezia engleză nu mi-a sunat niciodată mai… englezească. Aseară, pentru 28 minute, Orchestra NHK a adus Marea Britanie în Japonia.

Dar nu neapărat despre asta vreau să vă povestesc. Da, concertul a fost fabulos, Beethoven m-a făcut – pentru a nu știu cîta oară – să simt că-l ascult pentru prima oară. Nu. Nu că-L ascult pentru prima oară. Că ascult muzică pentru prima oară. După ce-am ieșit de la concert nici n-am mai pus căștile-n urechi (cei care mă cunosc știu că asta nu se-ntîmplă aproape niciodată). Dar, cum ziceam, nu despre asta vreau să vă povestesc. Vreau mai degrabă să vă scriu despre EL.

Intră pe scenă îmbrăcat în pantaloni negri și-o cămașă gri, lălîie. Se mișcă încet, jucăuș și ușor nonșalant. Se-așează-n fața orchestrei și-mbrățisează pe rînd, din priviri, pe fiecare dintre muzicienii din fața lui. Se sprijină cu mîna stîngă pe bara din spatele lui. Se uită-n stînga, apoi în dreapta. Zîmbește, scoate limba ghiduș și-aruncă mîna dreaptă-n aer.

Vioarele încep să susure senin. Zîmbește, i se luminează fața. E roșu-n obraji. Zîmbește viorilor.

Sir Roger Norrington

Cîteva secunde de pauză. Se-ntoarce brusc către public, fals exasperat de întîrzierea cu care orchestra schimbă partitura. Începe să rîdă, cu mîna încă pe bara din spatele lui. Chipurile japonezilor din orchestră, impasibile pînă mai adineauri, se destind complet pentru cîteva clipe. Trimite bezele către contrabași. Se schimbă ultima partitură. Cînd vioarele încep din nou să cînte, aruncă o privire rapidă către public și rînjește complice.

Sir Roger Norrington se joacă. Se joacă cu vioarele, cu oboaiele, cu contrabașii. Se joacă cu publicul. Se joacă cu Beethoven. Îl iubește. A iubi. Iubire. 

Sir Roger Norrington are 79 ani. La sfîrșitul concertului, s-a-ntors către public dintr-o săritură. A dansat în aplauze ca Gene Kelly-n ploaie. Are 79 ani. A venit acum doi în Japonia și de-atunci se joacă cu Beethoven, împreună cu orchestra NHK.

„Who’s getting old?”

Lasă un răspuns

